Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.61332/ijpa.v5i2.44Keywords:
Flipped Classroom Learning Model, Student Learning Independence, Student Learing OutcomesAbstract
This study aims to determine the effect of the flipped classroom learning model on the independence and learning outcomes of class X students of the accounting skills program at Vocasional High School 1 Lumajang with a case study on the basic competencies of basic accounting equations for the 2022/2023 school year. This research is an experimental research with the type of research Pre-Experimental Design and using the One Group Pretest-Posttest research design. Methods of data collection using questionnaires, tests, interviews and documentation. The data analysis method used is the paired sample t-test. The results showed that the flipped classroom learning model had an effect on student learning independence with a Sig. 0.00 <0.05 and has an effect on learning outcomes with a Sig value. 0.03 <0.05. The results of the Percent N-Gain test show that the flipped classroom learning model has an effect on learning independence by 57% and on learning outcomes by 22%.
References
Aini Kurratul., 2021. Kemandirian Belajar Mahasiswa melalui Blended Learning tipe Flipped Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Literasi Digital. 1(1): 42-49.
Amral. dan Asmar., 2020. Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Guepedia.
Arifin, M. dan R, Ekayati., 2021. Implementasi Metode Tutor Sebaya dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Medan: Umsu Press.
Ario, M. dan A. Asra., 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom terhadap Hasil Belajar Kalkulus Integral Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 1(2): 83-88.
Azis, A., 2020. Konsep Kinerja Guru dan Sumber Belajar dalam Meraih Prestasi. Bogor: Guepedia.
Barus, D. R., 2019. Model-Model Pembelajaran yang disarankan untuk Tingkat SMK dalam Menghadapi Abad 21. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan. Universitas Negeri Medan: 551-563.
Bergmann, J. Dan A. Sams., 2012. Flip Your Classroom (Reach Every Student in Every Class Every Day. United States of America: Courtney Burkholder.
Haerullah, A. dan S.Hasan., 2021. Rekonstruksi Paradigma Pembelajaran IPA. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Jalinus, N. U. Verawardina. dan Krismadinata., 2020. Buku Model Flipped Blended learning. Grobogan. Jawa Tengah: CV. Sarnu Untung.
Mirlanda, E. P., H. Nindiasari, dan Syamsuri., 2019. Pengaruh Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Journal of Research in Mathematics Learning and Education. 4(1): 38-49
Ngabidin, M., 2021. Pembelajaran di Masa Pandemi, Inovatif Tiada Henti. Yogyakarta: Deepublish.
Ponidi,. N. A. K. Dewi., D. Puspita., E. S. Nagara., M. Kristin., D. Puastuti., W. Andewi., L. Anggraeni. dan B. H. S. Utami., 2021. Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Indramayu: Penerbit Adab.
Pratiwi, A,. R, Sahputra,. L, Hadi., 2017. Pengaruh Model Flipped Classroom Terhadap Self-Confidence dan Hasil Belajar Siswa SMAN 8 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 6(11): 1-13.
Putra, A.P,. dan N.H. Utami., 2022. Penggunaan Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar dan Kemandirian Siswa Kelas X pada Pembelajaran Biologi. Quantum:Jurnal Inovasi Pendidikan Sains. 13(2): 271-281.
Ramadhani, Y. R., Masrul., R. Ramadhani. dan R. Rahim., 2020. Metode dan Teknik Pembelajaran Inovatif. Kota Medan: Kita Menulis.
Sriyono, H., 2017. Bimbingan dan Konseling Belajar bagi Siswa di Sekolah. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.
Sucita, W., 2016. Kiat Sukses Melalui Kecerdasan Emosional dan Kemandirian Belajar. Bandung: CV. Rasi Terbit.
Sugrah, N., Suyanta. dan A. Wijarsi., 2021. Flipped Classroom Model Terintegrasi Socio-Scientific Issues. Surabaya: Cipta Media Nusantara.
Syafaruddin., Supiono. dan Burhanuddin., 2019. Guru Mari Kita Menulis Penelitian Tindakan Kelas. Sleman: Deepublish.
Tubagus, M., 2021. Model Pembelajaran Terbuka Jarak Jauh Kajian Teoritis dan Inovasi. Yogyakarta: PT. Nas Media Pustaka.
Usriyah, L., 2021. Perencanaan Pembelajaran. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Yuniarsih, N. 2018., Akuntansi Keuangan Menengah. Surabaya: CV. Jakad Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dewi Fatimah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.